Sünde aus jüdischer Sicht

eine sehr interessante Seite über den jüdischen Glauben

da hat mir mein Berufskollege Amir eine sehr interessante Seite zugeschickt:

http://www.breslev.co.il

Wir hatten ja eine Diskusion, wie man in den Himmel kommt und so ganz "zufällig" sind wir auf den Psalm 32 der Bibel gekommen, der ja über die Gnade informiert. Den Abend werde ich nicht vergessen.

Ein paar Tage danach, wahrscheinlich nach einem Gespräche mit seinem orthodox-jüdischen Kollegen, hat er mir dann den folgenden Link geschickt

http://www.breslev.co.il/articles/breslev/rebbe_nachmans_wisdom/the_man_of_compassion.aspx?id=10653&language=english

Ein kurzer Auszug:

The essential quality of compassion is to realize that when Israel (which is a holy nation) sins, that is the most pitiful thing.

The worst sufferings in the world are nothing compared to the heavy burden of sins.
 
When Israel sins, it has to carry an unbearably heavy burden. As the verse states, “Like a heavy burden, [my sins] are too heavy for me” (Psalms 38:5).
 
When a person realizes the holiness of Israel—the Jews’ supernal source, their spirituality and their extraordinary qualities—he knows that Israel is completely removed from sin, and that in the context of their extraordinary essential holiness, they have nothing to do with sin.
 
Therefore, all the sufferings in the world are considered as nothing in relation to the weight of sins.
 
Even if a person suffers, as long as those sufferings aren’t a result of sinning, they are not even considered suffering. This is on the level of the statement, “There is no suffering without sin” (Shabbat 55a)—if the experiences aren’t a result of sin, they are not suffering. The essence of suffering is only related to sin. That is the most pitiable thing. One must have compassion on Israel, a holy nation, and draw them out from under the heavy weight of sin.
 
Whenever the Jews committed a sin, Moses would sacrifice himself for their sake and pray for them.
 
He knew that in relation to their holiness and extraordinary qualities, they are far removed from sin, and they cannot bear its heavy burden.
 
Where do sins come from? They are a result of a lack of understanding. “A man does not commit a sin unless a spirit of folly has entered into him” (Sotah 3a). This is the greatest pity of all. One must have compassion on a person who has sinned and fill him with understanding. The verse states, “Fortunate is the one who gives wisdom to the poor” (Psalms 41:2). Our sages said that “Poverty refers to [lack of] understanding” (Nedarim 41a). One must have compassion on this person and fill him with understanding. (Likkutei Moharan II, 7)

Irgendwo stimmt das schon alles. Nur sehr praktisch ist das nicht. Ich habe es verstanden und mir sind die Konsequenzen der Sünde klar. Trotzdem findet in mir ein Kampf statt zwischen meiner Erkenntnis und meiner natürlichen Veranlagung. Leider gewinnt manchmal das Fleisch. Auf diesen Sachverhalt gibt der o.g. Artikel leider keine Antwort.

Wie repräsentativ diese Seite für den jüdischen Glauben ist, das weiß ich auch nicht. Man müßte dem einmal nachgehen.

Aktualisierung: 2010/10/02 - 14:01
zum Seitenanfang | eine Seite zurück | 'druckerfreundliche' Seite anzeigen